Bra artiklar i Aktiva (www.aktiva.nu)

Vi träffade en journalist i vintras och nu har det blivit ett repotage i tidningen Aktiva som riktar sig till skolföräldrar. Deras hälsotema handlar om hiv och nu finns det tre artiklar som handlar om det, bland annat hivskolan och om vår familj. Nu känns det som om vi varit mycket offentliga och delat med oss av våra erfarenheter. Nu hoppas jag att någon annan familj vågar berätta om hur det är att leva med hiv i familjen och att de precis som vi är en alldeles vanlig familj..

Vi är i alla fall väldigt nöjda med den här artiken eftersom de gjort ett temanummer och det är en tidning som riktar sig till skolföräldrar.Jag vill ju att andra föräldrar ska fundera över sina attityder till hiv och hur de skulle bemöta mina barn om de hade kunskap om deras blodsmitta.Jag vill ju hjälpa till att sprida kunskap om hur det är att leva med hiv i familjen och bemöta fördomar. Jag hoppas att de föräldrar som läser artikeln kikar in i bloggen också och läser mer.

Jag vill ju att folk ska förstå att hiv idag inte är en dödsdom utan som vilken annan kronisk sjukdom som helst. Egentligen gillar jag inte att kalla det sjukdom heller för det är ju en blodsmitta, men man kan leva precis som vanligt, man är ju inte sjuk.


Kommentarer
Postat av: En stolt mamma

Jag visste inte att det fanns en hivskola. Kan du berätta lite om det? Jag läste en artikel om er i tidningen Må Bra, den var verkligen jättebra!

2009-06-05 @ 06:08:05
Postat av: En annan mamma

Jag har sagt det tidigare, men säger det igen: Jag tycker det är stort och modigt av er att gå ut i media och prata om att leva med hiv. Själv har vi i vår familj valt att leva "som alla andra", dvs vi pratar inte alls om hiv, varken med nära och kära eller med skola eller media... Inte för att vi skäms, eller så... utan för att vi inte vill riskera att drabbas av fördomar. Och sen tycker jag ju inte heller att det är särskilt speciellt att vi har en familjemedlem som lever med hiv!

2009-06-05 @ 21:47:16
Postat av: En stolt mamma

Till en annan mamma:

Hur gör ni med personer som är barnvakt? T.ex min mamma spenderar ofta tid med mina barn och jag tycker att hon ska veta om ngt händer. Hur resonerar ni kring detta?

2009-06-06 @ 08:54:18
Postat av: En annan mamma

Hur gör ni med personer som är barnvakt, undrar du... Vi säger ingenting till barnvakter, idrottstränare etc etc, eftersom vi inte har några förhållningsorder från behandlande läkare vad gäller detta. Vi behöver inte berätta för dagis och skola heller. Hur vi resonerar? Ja, att ju fler som vet desto större risk att det kommer något "ont" utav det. Vi kan inte se vad vårt barn vinner på att vi berättar för "kreti o pleti". Barnets mor- och farföräldrar vet såklart om det...

2009-06-07 @ 22:00:48
Postat av: Alma

Jag tycker att du har en skitfin sida! Har du lust så slå även ett öga på min :).

2011-05-07 @ 18:41:20
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0