Inbjudan till hivskolan har kommit

Vi fick ett brev för ett tag sedan och trodde det var kallelse till Avd B76, men istället var det en inbjudan till hivskolan för barnens del.

Så här står det bland annat: "Hivskolan är till för alla hivinfekterade barn i Sverige. På hivskolan , som är upplagd som en tredagars lägerskola får du lära dig mer om hiv och lära känna andra barn som är i samma situation som du.Dagarna kommer att vara fyllda av både utbildning och lek,information,samtal,film och andra aktiviteter som berör ämnet att vara ung och leva med hivinfektion.Alla barn som deltar har hiv. De vuxna som är ledare för hivskolan arbetar med barn som har hiv på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge."

Vi önskar verkligen att våra barn ska åka, men de vägrar totalt. Vi har erbjudit oss att åka med till Stockholm och vara där under lägret men de vill ändå inte. Jag vet inte hur bestämd jag och maken skall vara med att de måste åka.Vi funderar starkt på att köra över dem och tvinga dit dem men vilken känsla kommer de då att ha inför lägret? Vilket förhållande kommer de då att ha till sin blodsmitta om vi tvingar dit dem? 

Vi har haft långa diskussioner, jag och maken, fram och tillbaks, och varje gång vi för lägret på tal blir det blankt nej från barnen. Jag kan på förstå dem, Marcus har en tävling den helgen och Sara är med i en turnering, och de vill vara med sina kompisar och sina lag istället. De vill inte vara avvikande och åka på ett läger som man inte kan prata om med vem som helst och när som helst. Har ni tips och idéer på hur vi kan göra och förslag på vad som är rätt för deras del, ge oss lite tips!

Jag och maken tycker att det i det långa loppet är bra att de åker iväg och får chansen att lära sig mer om sin blodsmitta och att det borde vara nu. Vi har till och med försökt att muta dem, men inte ens det fungerade:-)

 När jag har läst kallelsen förstår jag att det inte direkt tilltalar barn:-) Språket är högtravande,som att de riktade sig till en vuxen.Av de saker som står uppräknade där, finns i alla fall en sak, som avskräcker min son och det är ordet samtal. Han avskyr dessa samtal med kurator och läkare på Huddinge, övriga undersökningar och provtagningar, tycker han är helt OK. Han förstår inte varför de vill veta saker om hans privatliv och varför han ska prata med dem om det.Dottern älskar dessa samtal och sitter gärna länge och pratar om allt:-))

Kommentarer
Postat av: Lille skutt

Har du provat med att förklara varför ni så gärna skulle vilja att de åker? Och säja att de "aldrig mer" behöver åka om de inte vill, bara de åker den här gången(förutsatt att det är sant, förstås). Och att mamma och pappa skulle bli jätteglada...



Inte helt schysst, men ibland måste man få barn att göra det man vet att är bra för dem - även då de inte själva inser det.



Berätta gärna hur det gick!



Lille skutt



2009-01-09 @ 15:55:44
URL: http://www.lilleskutt.wordpress.com
Postat av: flickrummet

Hej. Hittade just hit. Väldigt fint av er att dela med er av era erfarenheter -jag lägger gärna en länk till er om det går bra?

2009-01-11 @ 18:43:18
URL: http://flickrummet.wordpress.com
Postat av: :)

Jag tycker dina barn verkar smarta. Varför ska man gå på en hivskola? Varför ska man träffa andra som har hiv? Jag är själv helt emot sådana saker, att umgås med folk bara för att man har någon struntsak gemensamt men i övrigt ingenting. Barnen behöver inte hivskolan! Den är förlegad, nu när sjukdomsförloppet ser ut som det gör.

2009-01-12 @ 18:48:09
Postat av: Stefan

Vill bara bjuda in till detta:



Rädslan för det främmande. En samtalskväll om hiv i Sverige i dag.



Teater Tribunalen (Hornsgatan 92), tisdagen den 3 februari, klockan 20.00

Inträde: 20 kronor eller 100 kronor inklusive bok.

Efteråt blir det bar med öl och vin.



Diskussion med utgångspunkt i den aktuella reportageboken Det Sjuka. Samtalet med författaren Anna-Maria Sörberg leds av Carlos Díaz (RFSL). Värd för kvällen är Stefan Ingvarsson (Bokförlaget Atlas). Efter halva tiden bjuds publiken in till en allmän debatt om synen på hiv i Sverige i dag. Vi har bjudit in en rad tongivande röster i hiv-diskussionen till att delta.



Journalisten Anna-Maria Sörberg träffar i sin bok Det Sjuka ett antal "hivmän" och en "hivkvinna" som avtjänar förhållandevis långa fängelsestraff för att de har undlåtit att informera sina sexpartners om sin hivstatus - även då smitta aldrig överförts. Så tolkas lagen enligt rådande praxis. Anna-Maria Sörbergs genomgång visar att straffen konsekvent är längre för utlandsfödda, som dessutom nästan alltid utvisas efter avtjänat straff. Oavsett om landet de skickas till har tillgång till bromsmediciner eller inte.



Vad har hiv egentligen för ansikte i Sverige i dag? Innan artisten Andreas Lundstedt berättade att han bar på viruset var det några kända svenskar som avlidit i aids och så mediernas "hivmän"- en hotfull och främmande figur i medierapporteringens dramaturgi som illvilligt sprider smitta och till varje pris måste kontrolleras. 2007 vann Anna-Maria Sörberg EU:s Journalist Award för sitt reportage "Hiv-man dömd till döden" i Re:Public Service.





2009-02-02 @ 15:04:41
Postat av: Nilla

Jag vill så gärna komma i kontakt med er... GULD värt!.



¨Hm.. ska jag lämna mitt tel nr här tro...



2009-05-16 @ 00:58:59
Postat av: Mia Andersson

Hejsan Nilla!



Jag har försökt att maila på den epostadress som du skrev till mig men det kan inte levereras till den adress du skrev. Om du vill eposta ditt telefonnummer och en tid när jag kan nå dig så försöker jag att ringa upp.

2009-05-19 @ 00:41:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0