Vi har varit i Huddinge

på det traditionsenliga besöket och nu stundar sportlov, Hurra! Numera kontrollerar de även blodfetterna på barnen och varför vet jag inte riktigt, men ska nog ta reda på det. Denna gång blev det shopping i Stockholm, bio på kvällen där vi kollade på Bedtime Stories och ett besök på Koh Pangang.

Det ska bli skönt att få njuta sportlov och åka skidor i fjällen, känns välförtjänt. Annars är vi friska och förvånade över att inga i familjen drabbats av influensan, trots att släkt,vänner, arbetskamrater, klasskamrater har legat i influensa och varit/är riktigt sjuka.
Jag har läst  boken Det sjuka  av Anna-Maria Sörberg och tänkt på vad mina barn kan råka ut för som vuxna........och nu inser jag att jag måste fundera över vilka konsekvenser smittskyddslagen har. Ska jag lära mina barn att ta skriftligt på att de har informerat om sin hiv när de utövar sex? Men även om man har det räcker det ?Människor har ju blivit fällda i efterhand för att de haft oskyddad sex trots att de inte smittat andra, och informerat om sin smitta. Eller ska jag rekommendera dem att flytta över Sundet till Danmark? Eller något annat land, för det är ju bara Sverige som har en sådan speciell lagstiftning. Borde det inte vara vars och ens ensak att se till att skydda sig som i andra länder?

Nåväl den dagen det är dags för detta har jag nog funderat ut svaren!

Kommentarer
Postat av: En annan mamma

Jadu - den där smittskyddslagen... Jag tycker att den är FULLSTÄNDIGT VANSINNIG. Jag tycker att den ska avskaffas omedelbart! Om man har sex är det alltid ENS EGET ANSVAR att skydda sig själv. ALLTID. Jag tycker smittskyddslagen är oerhört tramsig, töntigt, förlegad, fördomsfull och diskriminerande. Och DET kommer jag att lära mitt barn... Ja, ni läste rätt, jag kommer att lära mitt barn att vara kritisk och inte köpa något "med hull och hår" bara för att det kallas "lag" - sunt förnuft och medkänsla kommer man ack så mycket längre med!



Själv har jag haft klamydia. Det är smittskyddslag även på denna sjukdom... OCH den är mycket farligare, eftersom den bl a kan leda till barnlöshet. Hiv kan botas. Det kan inte barnlöshet. Men inte var det någon som informerade mig om att han hade klamydia... Alltså bröt någon mot lagen... Oj då... Men det var ändå MITT fel, för jag hade kunnat skydda mig, genom kondom eller avhållsamhet. Jag vill inte se den som smittade mig bakom lås och bom, för jag har bara mig själv att skylla... Men bra sex är ibland värt risken! ;)

2009-03-02 @ 15:32:02
Postat av: Mia Andersson

Vi får starta ett upprop mot smittskyddslagen:-) Ibland funderar jag verkligen över humanitet och solidaritet. Hur har det blivit med ditt plus? Är den nya personen ute numera?

2009-03-06 @ 17:10:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0