Vad ska man säja? Boktips

Sonen var jublande glad när Alcazar vann delfinalen i Göteborg och jag påmindes återigen om hur viktigt det är med förebilder för mina barn. Positiva förebilder i dubbel bemärkelse:-) Det blev ingen hivskola för barnen i år heller och vi funderade länge och väl på för och nackdelar. Dock var barnen så unisona i sina åsikter och tyckanden, att det kändes som om man inte kunde köra över dem. Vi har istället kommit överens om att nästa år ska de iväg, vare sig det vore på självaste julafton och vi ska i god tid planera in en semestertripp. För oss alla fem och för att det inte ska märkas att de är på ett läger som de inte kan prata om,vi andra tre får göra Stockholm under tiden..Det blev kompromissen vi kom fram till.Samtidigt känns det konstigt att de inte ska kunna prata om det, som ändå är en viktig del av deras livsshistoria och som kommer att prägla en del av deras liv i framtiden också.

Vi har haft trevliga gäster på besök, av en familj som jag lärt känna genom denna blogg och tillsammans gjorde vi ett besök på Jokkmokks marknad, samt åkte slalom i Kåbdalis i iskyla. Våra barn har haft väldigt kul ihop och vi vuxna har pratat hela nätterna känns det som:-) Vi har många gemensamma nämnare upptäckte vi och en del perifera adoptionsbekanta. Det var trögt att börja jobba igen i måndags efter en så rolig helg.

Denna blogg lever på ett sätt sitt eget liv och ger nya vänner, vilket jag är tacksam över! Vänner som vet allt från start och det är skönt tycker jag, för då slipper man fundera på om man ska eller inte ska informera. Tack för roliga dagar tillsammans!

Jag håller på att läsa böcker/har läst böcker som handlar om hiv för att lära mig mer om det. Det sjuka av Anna- Maria Söderberg som handlar om "hivmän", "hivkvinnor" och andra främlingar, den väcker många intressanta frågor inom mig samt massor av funderingar, utgiven 2008 och har ISBNnummer: 978-91-7389-228-5  på  Atlas förlag.

Hiv och aids av Lars Moberg, men den är redan inaktuell till viss del, är 10 år gammal och mycket har hänt sedan dess vad gäller hiv/aids LarsMoberg arbetade när han skrev boken på Huddinge sjukhus som infektionsläkare (vet ej om han gör det fortfarande) . Den är utgiven 1999 för första gången och jag har läst  den andra upplagan som är från 2000 med ISBNnummer 91-88992-34-9 Alhambras förlag.

Berättelsen i sjukdomens värld av Georg Drakos, som är etnolog en metod för att studera förhållandet mellan kroppsliga erfarenheter och berättande. Det handlar om att vara anhörig till människor med hiv/aids i Sverige och Grekland och bygger på hans forskning.Den är utgiven 2005 med ISBNnummer: 91-7139-718-3 av Brutus Östlings förlag Symposion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0