Nu är vi åter hemma

och har haft en bra och rolig resa söderut. Intensiv med många träffar med olika människor, med väntan och olika typer av nöjen.
Besöket på Huddinge gick suveränt, ungarna växer som ogräs och allt var bra med dem. De fick prata med sin läkare Lars och kurator Angelica som gick igenom olika spörsmål runt barnens blodsmitta och även hur de skall hantera det gentemot omgivningen.
Vi föräldrar fick en ensam stund med läkare och kurator för att kunna prata om sådant som inte är aktuellt att prata om när barnen hör. Nu är det bestämt att nästa år, 2009 skall barnen börja i HIV-skolan och det känns stort att de skall resa iväg utan oss.
Jag hade förberett ett antal lappar som kuratorn skall dela ut för att vi skall kunna bilda ett nätverk/familjeförening för oss som har barn som är HIV-positiva. Hoppas att ni som har barn som testar + kommer med, så att vi kan bilda ett nätverk för våra barns framtid.

Resan till Tallinn gick bra och vi hade ett par underbara dagar tillsammans hela familjen. Mycket skratt och roligheter har vi haft under denna resa och det känns nästan jobbigt nu när vardagen så hastigt kom på igen. Det kändes kallt att komma hem och jobbigt att tänka att nu snurrar livet på igen.

Det är konstigt hur bekväm man blir på ett par dagar, det känns helt naturligt att bli serverad, äta vällagad god mat och att kunna välja av ett överflöd. Maten på båten var suveränt god, buffen var ett överdåd av godsaker och människorna mycket trevliga. Barnen hade många goda stunder där och fick med sej trevliga minnen av människorna. De fick även göra besök på kommandobryggan och träffa kaptenen och några ur hans besättning, samt hjälpa värdinnan med underhållningen på båten och som tack för hjälpen fick de en massa godis. :-)

Jag däremot sov som en kratta, de två nätter vi tillbringade på båten för det stormade. Jag lusläste säkerhetsföreskrifterna, kontrollerade vart uppsamlingsplatsen låg, hur det funkade med flytvästar och ändå hade jag svårt att koppla av och falla i sömn.
Andra natten svimmade jag av trötthet och somnade in, men vaknade av att en ljudsignal. I mitt sömndruckna tillstånd trodde jag att det var signalen för nöd och att vi skulle till uppsamlingsplatsen. Snabbt var jag i mina byxor och drog på mig en tröja samt slog på lyset i hytten och var på väg att väcka övriga familjemedlemmar när logiken tog överhand. Varför kom det inte fler signaler?? Varför hördes inget buller från korridoren, bara glada skratt??
Insåg att jag uppfattat situationen fel och smög försiktigt i säng men sedan hann jag läsa ut biografin om Sibylla och det tog tid att göra det. Ända tills det var dags att stiga upp och äta frukost medans båten tuffade genom Stockholms skärgård.

Det var ett SMS från Telia/Sonera som hälsade mej välkommen till Finland. :-))och som var orsaken till mitt pådrag på natten. Nu vet jag att min reaktionsförmåga i samband med fara är rekordsnabb. :-))

Förresten vi handlade många vackra stickade och tovade saker i Tallinn, åt god mat och hann besöka en rysk/ortodox katedral. Vi gjorde även en bussrundtur och fick se den beryktade TV-masten i Tallinn samt en del av de ryska förortsområdena, bland annat Lansamää, Tallinns sovrum.

Jag skall villigt erkänna att vi handlade en hel del saker som vi inte visste att vi behövde, men konsthantverket var så otroligt vackert. Vi besökte många gallerier och jag hittade mycket vackert konstglas och föll för det och handlade naturligtvis. Köpte även träbestick och sådant som var täljt i ene och otroligt vackra kåsor i trä, som var lagom stora för barnhänder. De köpte jag för att ha som födelsedagspresenter till bland annat barnens kompisar. Jag hade kunnat shoppa hur mycket som helst, men ett fynd som jag är ypperligt nöjd med var Eccos Goretexkängor för ca 350: -/paret till barnen. Nu vågar jag inte berätta mer, för jag skäms lite för alla påsar vi hade med oss hem. Vi kommer att återvända till Estland, förmodligen redan i sommar och då även stanna några dagar vid kusten, för att sola och bada .Det gav mersmak??

Kommentarer
Postat av: En blivande nätverkare...??

Jasså, ni har läkare Lars. Det hade vi också innan, men vi bytte ut honom för det var verkligen ingen bra personkemi... Vi har också kurator Angelica. Spännande att se om vi får dina "lappar" om nätverket när vi är på HS nästa gång (i mars). Men annars så finns ju redan Noaks Ark som har en familjeavdelning - deras sommarläger för familjer är helt suveräna!!! :-)

2008-02-08 @ 12:28:51
Postat av: Mia

Hoppas att du kommer med i nätverket!Vi har inte testat familjelägret, eftersom vi ofta har hela somrarna fulltecknade,men vi har funderat på det.

2008-02-10 @ 22:36:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0