Dagens rubriker handlar om mod och HIV

Jag kikade in på bloggportalen och det finns massor av blogginlägg om HIV idag.Om Andreas Lundstedt,dansbandet Alcazar som får någon slags hjältestatus för att han ger HIV, ett ansikte.Igår läste jag artiklen om det i QX och la in det som länk.Idag är jag tveksam:

Är han en hjälte? Är han en person som jag vill att mina barn skall beundra och identifiera sej med? Eller vill han ha uppmärksamhet och sympati?

Jag googlade på sökordet skvaller och fick upp sidan Flashback,där det tidigare funnits skvaller om AL och HIV. Nu hittade jag en länk till Skandalextra där AL bjuder ut sej med en erigerad penis för tillfälliga sexkontakter,trots att han har en pojkvän.Jag hoppas att han berättat att han har HIV till de som nappat på erbjudandet.Han beskriver tiden efter diagnosen som en tid när han sket i allt och drogade och annat.Han är snarare ytterligare en som gör att människor med HIV betraktas med misstänksamhet och späder på myten.

För mej som är förälder till barn som har HIV,förtvivlar jag lite.Jag hoppas att Andreas Lundstedt när han återvänder hem och ger HIV ett ansikte, tar lite mer ansvar för sitt privatliv.Att det inte blir något som lämnar en bitter eftersmak för andra drabbade.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Visst vill man att förebilderna för barn med hiv ska vara extra bra. Men likväl som det finns sk förebilder, som viker ut sig eller gjort mjukporr innan de slog igenom, finns det säkert en eller annan hiv-positiv som man inte önskar som förebild för sina barn. Eller hur resonerar du? Jag tror heller inte Andreas går hem hos homofober, vilka kanske blir mer homofobiska och rädda för hiv pga Andreas. Men i det stora hela känns det bra, eftersom han kanske kan locka ut fler kändisar, som kan ses som bättre förebilder.

2007-12-19 @ 21:36:37
Postat av: Mia

Jag som avskyr moraltanter känner mej verkligen som en sådan idag:-)Jag har inte riktigt tänkt klart ännu vad jag verkligen tycker och hur jag ser på det hela.Klart
är i alla fall att det fodras mod att våga berätta det och jag hoppas att fokus hamnar på rätt saker.Om den galan blir av och det som folk kräver och vill kommer nog en stor informationskampanj igång,något som jag önskade för ett par dagar sedan.Bara det inte blir en skräckkampanj igen.Vad gäller AL är det nu han gjort det, vikit ut sej och sökt tillfälliga sexkontakter på en inernetsajt.

2007-12-19 @ 22:50:08
Postat av: Susanne

Ja jag förstår dig. Förebilderna för barn är inte alltid vad vi önskar. Ungdomars idoler är många gånger kriminella amerikanska rapartister eller lättklädda bimbos.

Hoppas informationskampanjen kommer visa att man inte behöver vara sjuk med hiv, att man kan leva ett normalt liv.

2007-12-20 @ 15:07:27
Postat av: Saga

Först vill jag bara säga att just "skandal extra" är en webb baserad skvallertidning som drivs av Mikael Brinkenstierna. De är kända för att "salta" sanningar och ibland skriva rena rama lögner.
För det andra. Om det nu skulle visa sig att Andreas har sökt kontakter för sexuellt umgänge på nätet. (före eller efter att han fick veta att han var hiv positiv) Är det fel att någon lever ut sin sexuella läggning? Är det fel att någon har sex med någon bara en natt? Jag tycker inte det. Längre än så måste vi ha kommit i dagens sammhälle. Sen anser jag (och lagen också) att det inte får skada någon annan, dvs. han måste skydda sig och informera om sin smitta.

2007-12-21 @ 13:29:30
Postat av: Mia

Jag bryr mej inte om hur människor sköter sitt privatliv och hur de har det med sina sexuella relationer.Men AL pratade om sej själv i artikeln hos QX som en ny förebild,ett nytt ansikte för HIV och det var det jag funderade över egentligen.Är han en god förebild för barn? Har inte mognat inombords ännu vad jag tycker om det egentligen,men det kommer väl?
Är han en bra förebild? Är han ett bra ansikte för HIV-positiva i Sverige? Kanske ,kanske inte??

2007-12-22 @ 13:35:20
Postat av: Sara

Mia undrar: "Är han en bra förebild? Är han ett bra ansikte för HIV-positiva i Sverige? Kanske ,kanske inte??"

Jag tycker att han är en bra förebild. Han visar verkligen att hiv inte är en sjukdom som syns utanpå. Han visar också att det inte bara är svarta och invandrare som har hiv, utan även vanliga svenskar.

2008-01-03 @ 15:17:16
Postat av: Mia

Tack för kloka synpunkter Sara!Jag har fortfarande inte kunnat tänka klart men ju fler infallsvinklar desto bättre!

2008-01-06 @ 22:53:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0